Seilbåtsenteret kjøpte Farrari, en skadet Farr 30, etter forrige seilsesong. Målet har vært å sette båten i stand og å seile den aktivt, både shorthand, og med fullt mannskap i sesongen 2024.
Det er gjerne slik at jo mer man gjør, jo mer oppdager man at det er å ta tak i. Slik har det vært med vårt prosjekt også.
Etter gjentatte runder med støp, karbon og slip, fikk vi undervannsskroget klart for primer og bunnstoff når kalenderen sa mai måned. Spantene er limt og strukturelt, skal skroget nå være 100% igjen.
Vi kommer til å løfte båten ofte hos Wector Yachting gjennom sesongen. Med det i mente har vi vurdert å seile uten bunnstoff i år. Nå har vi behandlet undervannsskroget med Hempels Hard Racing, noe som skal fungere mer enn godt nok inntil videre.
Vi er godt i gang med større oppgraderinger av Farrari. Målet er å teste ut gode løsninger, og produktene vi har gjennom Seilbåtsenteret. Når vi kommer til VM Doublehanded på hjemmebane i juni, vil vi at båten er optimalisert, og at vi er godt kjent med både båt og tekniske løsninger.
Vi har innstallert nye plottere fra Garmin og gleder oss til å sitte på fordekk med gennaker oppe i en rolig bris på vei til Skagen mens vi foretar optimale kursjusteringer på klokken (Quatix solar).
Vi kan sogar velge om vi vil høre på italiensk opera, eller hvalsang på Fusionanlegget, uten å ta oss bryet med å gå de to metrene tilbake til cockpit.
Vi har fått flere spørsmål om vekt siden vi nå har prioritert et realt lydanlegg til båten. Svaret er at med de nye lithiumbatteriene fra Skanbatt, har vi mye mer kapasitet med lettere batterier. I stedet for å endre målebrevet til båten, unner vi oss litt luksus ombord.
Litt produktplassering der altså, men vi gleder oss genuint til å bli bedre kjent med alle de gode hjelpemidlene vi har fått ombord!
Dette er målet. Fokuset nå er å få båten seilklar til Skagen race 8 mai.
Vi har ikke glemt at Farr 30 er en båt som krever sitt av mannskapet. Utfordringen vi har, er at selv om vi kjenner potensialet til båten, er den helt ny for mannskapet. Vi hadde håpet på tid til å trene før første regatta, men vi skal begynne forsiktig, og jobbe mot en vertikal læringskurve.
Farrari møter vannet i god stand, men vi har flere prosjekter på vent til etter Skagen. Løpende rigg skal byttes og alt skal inn nytt fra Kingfisher. Selden hjelper oss med nytt dekksutstyr slik at båten blir så god den kan bli.
Målebrev er nå betalt, sikkerhetskurs er på plass, påkrevet utstyr er innkjøpt, og båten ligger på vannet med masten oppe. Før Skagen Race vil vi få på plass autopilot og se at seilene passer. Om alt går etter planen ankommer vi Skagen på torsdag neste uke med mye mer kunnskap, og 100% mer erfaring fra denne båten.
Comentarios