Det har vært fullt opp med oppgaver og nødvendige oppdateringer for å få Farrari i VM form. Etter flere regattaer lokalt i Brevik, Skagenrace og Twostar, fikk vi en oversikt over hva som måtte gjøres og forandres.
Etter flere runder tok vi en avgjørelse. 300nm mil uten at vi hadde fått tid nok til å teste alt flere ganger i tillegg til en begynnende slakk i rorstammen, valgte vi å heller snu hodet og satse på Færderseilasen (45nm), som gikk parallelt med VM i dubblehand. Farrari ble seilt i singlehandklassen. Dette var rett og slett logistikk samtidig som en god måte å teste båten for seilaser uten mannskap.
Farrari har alt av elektronikk om bord fra Garmin. Dettet kan også styres via vår Quatix solar klokke. Vår testseilas fra Stathelle til Oslo gikk om en drøm. Det var god seilevind og både kryss og jibbing med gennaker gikk som en drøm, alt styrt fra klokken. Autopiloten roret Farrai uten noen feil eller problemer hele veien. Farrari har også en batteribank fra Skanbatt på 300Ah. Dette gjør at autopiloten kan kjøres kontinuerlig samtidig som alt annet av elektronikk. I tillegg har vi spart vekt med å ta ut 2 gamle, tunge blybatterier. Dekksutstyr fra Seldèn ble montert før Færdern og det var helt essensielt med "Selft-tail" vinsjer på fokken gjennom Drøbaksundet, da slagene måtte gå raskt. Det gjorde de også.
Autopilot og start: Farrari seilte ut i fint vær med rolig vind en time før start. Det kan være en utfordring å heise storseil alene uten slider eller lazyjacks. Så det var greit å ha litt ekstra tid. Da bygene kom ble vinden for sterk i kastene. Styrefarten sank og piloten forsøkte for harde livet å holde oss på kurs. Autopiloten til Farrari er litt spesiell da den ikke kan festes enkelt rett på kvadranten under dekk, men er festet direkte på roret i cockpit med en styresylinder fra Ultraflex. Trykket ble rett og slett for høyt for sylinderen og en hydraulikk kobling sa takk for seg. Da storseilet allerede var oppe og starten var 15min unna, ble valget tatt. Farrari starter uten en virkende pilot. Vi rakk ikke dra inn å bytte kobling før start.
Racet videre: Vinden var alt annet enn meldt og det blåste bra i starten. Logget ca 20 knops vind i kastene. Farrari seilte bra, foreløpig på kun storseil. Etter ca. 3 timer fikk vi et legg med noe mindre kastevind som gjorde at man kunne slippe roret i noen sekunder. Da kom fokken opp og Farrari kunne endelig sette fart. Dette gav en ny giv og med nå var det bare å la instrumentene guide Farrari raskeste rute til mål. Det ble et noe hardere race enn ventet med lite klær, mulighet for å hente mat etc. men med nytt seiltøy fra Henri Lloyd, banan og cola fra Seilmagasinet, var det håp. Farrari krysset mållinjen 12.20 og kom inn som andre båt i klassen og en 4 plass. Veldig fornøyd med gjennomført race, tross en del "stang ut" denne gangen.
Vi gleder oss til neste race og har allerede fått Farrari trygt i hjemmehavn hos Seilbåtsenteret. Her blir også styresylinderen byttet ut slik at Farrari igjen er klar på startstreken raskt.
Kommentarer